a.) Roata feciorilor
În Oaş (Certeze, Bixad, Cămârzana, Turţ, Târşolţ), feciorii au un dans al lor, Roata feciorilor, similar ca formă cu Feciorescu sau Bărbătescu din Maramureş şi cu Joc în sus din Lăpuş. Dansatorii nu sunt prinşi unul de celălat decât ocazional când se prind cu mâinile de umeri ca la Sârbă sau de mâini, ca la Horă. În desfăşurarea dansului ei execută figuri de virtuozitate, îndeosebi: bătăi în pinteni, sărituri spectaculare, bătăi în pământ, care conferă jocului o coloratură aparte. O sacadare pronunţată a corpului se transformă în tropot, creându-se o adevărată gamă de trepidaţii care par a se transmite şi pământului, bătătorit cu atâta risipă de forţă. Paşii se deplasează spre dreapta, tropăiturile fiind foarte mărunte încât, metaforic vorbind, de afară se aude ca o ploaie de grindină pe un acoperiş, adesea cu opriri, când dansatorii bat din palme într-un ritm felurit accentuat. Este ritmul sincopat comun cu al melodiei. Acest tropăit insistent, mărunt şi sacadat, este de obicei uniform. Numai în Oaş se observă o condimentare anume, în danţ. Totul se joacă pe verticală. Sunt dansuri carpatice de ceată. Originalitatea lor constă în modul specific de „ţâpurit”, în Oaş, şi de strigat legănat, dar şi strigat într-un ritm liber, în Maramureş. În danţul Roata feciorilor şuierăturile au funcţie de comandă. Ele au un farmec deosebit, mai ales atunci când sunt executate în contratimp. Contratimpul este prezent şi în ritmul bătăilor din palme. Dansul este neconcordant cu melodia, care şi ea este de cele mai multe ori de construcţie motivică, o notă în plus pentru arhaismul său pronunţat.
b.) Fecioresc – ceată moldovenească
Este un dans bărbătesc vechi răspândit în câteva localităţi din jud. Maramureş (Bogdan Vodă, Ieud, Dragomireşti,Bârsana), din categoria „ceată moldovenească „. Se dansează în cerc închis şi deschis, în sensull invers acelor de ceasornic, în tempo moderat, ritmul binar şi binar sincopat. În relaţiea cu melodia şi alte elemente adiacente există şuierături în ritm sincopat cu funcţie de comandă, strigături comune în mod liber– încep cu interjecţii, există interjecţii şi în interiorul strofei care are dimensiuni diferite, neconcordant cu melodia care este în ritm binar, motive ritmice indivizibile de diferite dimensiuni iar toba execută un ritm ce se bazează pe celulele: dipiric şi anapest.
Ca particularităţi menţionăm tropotul pe pământ şi şuierăturile de comandă a şefului de feciori.
c.) Fecioreşte-româneşte
Fecioreşte-româneşte (ceată ciobănească). Dansul se numeşte „A mutului” în localitatea Dumbrava, judeţul Mureş, „Bătută” în loc. Valea Drăganului şi Morlaca jud. Cluj iar în localitatea Dretea, comuna Mănăstireni, judeţul Cluj, „Apelul”, denumire ce-i dezvăluie o oarecare funcţie iniţiatică. Prin acest dans se făcea „apelul” (chemarea „jucăuşilor”) la joc. Necunoaşterea lui ştirbea foarte mult din prestigiul celui în cauză, iar o greşeală era penalizată: trebuia să plătească băutură celorlalţi feciori din joc. Ca tip este vorba de dansul Fecioreşte-româneşte. El este condus de un fecior care strigă la comandă. Dansatorii joacă cu mâinile libere pe lângă corp în partea de plimbare şi pe şold, în timpul figurilor ce cuprind frecvente sărituri şi pinteni. Încă de la prima vedere observăm că acest tip de dans are o formă compoziţională ce impune o temă cu variaţiuni.